Med en konsoliderad årsomsättning på 545 miljoner euro (2022) är Förch en av de ledande tyska leverantörerna av produkter för handel och industri. Företagets nuvarande huvudkontor i Neuenstadt am Kocher (Baden-Württemberg) ligger inte långt från den tidigare kärnan i direktförsäljningsföretaget. Det som i andra branscher är ett mycket omtalat garage var 1963 grundaren Theo Förchs föräldrars lada. Idag omfattar produktsortimentet mer än 100 000 artiklar för verkstad, montering och infästning - men Förch är fortfarande till 100 % ett familjeföretag där den mänskliga faktorn och den personliga kontakten fortfarande spelar en viktig roll.

Av de nuvarande 3.500 medarbetarna arbetar 2.000 enbart på fältet, där de ger kvalificerad rådgivning och betjänar mer än 300.000 kunder över hela världen. Dessutom finns det nu 33 försäljningsställen i Tyskland. En genomgripande e-handelsstrategi kompletterar multikanalstrategin inom försäljningen. Utlandsverksamheten växer för närvarande särskilt starkt och ligger nu på samma nivå som den inhemska marknaden. Det finns redan mer än 50 landsrepresentanter över hela världen och 22 dedikerade landsdotterbolag.

545 miljoner euro i omsättning globalt (2022)
22 företag i Europa
Över 50 landskontor i hela världen
3.500 anställda, varav 2.000 är fältpersonal
300.000 kunder inom handel och industri
100 000 artiklar för verkstadsmaterial, montering och fastsättning

Vårt servicepaket: Professionellt utbud och skräddarsydda tjänster

Vi har varit en stark partner för handel och industri i 60 år. Med vårt breda sortiment av produkter inom området verkstads-, monterings- och fästmaterial levererar vi till våra kunder i träindustrin & Bygg, Fordon & Kommersiella fordon och metall & Byggnadstekniska divisioner.

Vi känner till våra kunders bransch och har anpassat oss till de ständigt ökande kraven. Från enmansföretag till stora industrikunder - vårt servicepaket innehåller ett omfattande professionellt utbud samt skräddarsydda tjänster, individuellt anpassade till varje företags krav.

Vi visar pålitlighet i vårt högeffektiva logistik- och distributionscenter. Med en leveransgrad på 98,5% levereras alla artiklar till våra kunders verkstäder, lager eller byggarbetsplatser inom 24 till 48 timmar.

FÖRCH Koncernledning

 
Andreas Pescht
GROUP CEO
Den börjar 1963

Theo Förch har ett välbetalt och lovande jobb som ingenjör hos den legendariska motortillverkaren NSU. Men sonen till en bonde från Kochertürn kan inte skaka av sig en tanke: Om fler och fler bilar byggs, kommer fler och fler bilverkstäder att ha fullt upp. Efterfrågan på skruvar och andra smådelar kommer att öka dramatiskt. Theo Förch känner igen denna möjlighet. Och han är ambitiös när det gäller att ta vara på den. År 1963 grundade han Theo Förch OHG.

Företagets första huvudkontor: en lada på föräldrarnas tomt i Neuenstadt-Kochertürn. Det är förråd och kontor på samma gång - och tyvärr också ouppvärmt. Hårda tider för Theo Förch och hans vapenbröder. Varje märke vänds två gånger, inkommande förpackningsmaterial samlas in och återanvänds. Fordonsflottan på företagets anläggning består huvudsakligen av broderns traktor. Jordnära är trumfkortet. Men kalkylen går ihop. Skruvarna och smådelarna hittar sina köpare och företaget går med vinst - redan från början.

Inte långt från ladan där allt började ligger huvudkontoret för den internationellt framgångsrika företagsgruppen.

Expansion och internationalisering

1963 grundade han Theo Förch OHG och levererade sedan dess smådelar till fordonsin

1965 internationaliseringen började med leveransen av de första varorna till Schweiz.

1966 grundades den första försäljningsfilialen i Paderborn, som nu ingår i ett Tysklandstäckande leveransnätverk med över 33 FÖRCH-försäljningsfilialer.

1969 Det första utländska dotterbolaget grundas i Verona (Italien). Idag finns det mer än 22 företag i Europa och över 55 landsrepresentanter över hela världen.

Generationsväxling och tillväxtkurs

1992 den andra generationen, deras son Wolfgang Förch, anslöt sig till ledningen. Två år senare följde hans syster Birgit Förch efter. Samma år öppnades byggsektorn upp som en ytterligare målgrupp.

1998 en ytterligare signal om tillväxt gavs genom uppförandet av en ny administrationsbyggnad.

2002 omsättningströskeln på 100 miljoner euro överskreds, vilket inledde en ny tillväxtperiod som förväntas generera 500 miljoner euro fram till 2020.

2006 en stor företagsfest hölls för att fira Theo Förchs 70-årsdag.

2007 upplevde företagets grundare en annan speciell händelse i sitt liv: han tilldelades den ekonomiska medaljen från delstaten Baden-Württemberg, som ges som erkänsla för föredömliga tjänster för delstatens ekonomi.

Jubileum, digitalisering och strategi för flera kanaler

2011FÖRCH var ett av de första direktförsäljningsbolagen att introducera iPad som säljverktyg ute på fältet. Digitalisering är en integrerad del av utvecklingen i företaget, som präglas av cross-channel-idén.

2013 företagets 50-årsjubileum kommer att firas på ett stort sätt. I samband med jubileet översteg omsättningen för första gången 300 miljoner euro.

Än idag upplever FÖRCH en stark tillväxt, vilket på ett imponerande sätt bekräftas av stora byggprojekt utöver försäljningssiffrorna.

2016 Logistikcentrum II togs i drift vid anläggningen i Neuenstadt.

Under 2018 påbörjas planeringen för Logistikcenter III i Boxberg.

2021 kommer ytterligare en administrationsbyggnad i Neuenstadt att vara klar för inflyttning och den framgångsrika tillväxtresan kan fortsätta.